قند خون بالا (هیپرگلیسمی):

نشانه ها، علل و روش های پیشگیری قند خون بالا



هیپرگلیسمی یا ازدیاد سطح قند خون یک مشکل شایع در افراد دیابتی است و می تواند در مبتلایان به دیابت نوع یک و دو و همچنین زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری خود را نشان دهد.
هیپرگلیسمی حتی می تواند  کسانی که مبتلا به دیابت نیستند را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ بیمارانی که به تازگی حمله قلبی یا سکته مغزی کرده اند و یا با عفونت شدید درگیر هستند ممکن است دچار افزایش سطح قند خون شوند.
هیپرگلیسمی با هیپوگلیسمی یعنی زمانی که سطح قند خون یک فرد بسیار پایین است نباید اشتباه گرفته شود.
هیپرگلیسمی در حالت خفیف جای نگرانی ندارد و به راحتی درمان می شود و بیمار به حالت عادی بر می گردد اما این اختلال به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد. سطح قند خون بالا می تواند منجر به عوارض تهدید کننده حیات از جمله کتواسیدوز دیابتی شود. کتواسیدوز دیابتی یکی از عوارض حاد دیابت است و هنگامی رخ می دهد که ماده شیمیایی به نام کتون در خون بالا می رود. این ماده اسیدی است و موجب اسیدی شدن بیش از حد خون می شود. به طور طبیعی بدن قند را به عنوان منبع انرژی می شکند اما در افراد دیابتی (دیابت کنترل نشده)، بدن قادر به استفاده از قند نیست. وقتی بدن نتواند از قند استفاده کند چربی را به عنوان منبع انرژی می سوزاند. اما سوزاندن چربی باعث می شود بدن مقدار زیادی کتون درست کند. وقتی کتون در خون ساخته می شود می تواند سمی باشد.
سندرم هایپراوسمولار هایپرگلایسمیک از عوارض دیگر هیپر گلیسمی است. در این حالت به دلیل افزایش بیش از حد مواد قندی در خون نسبت آب خون به مولکولهای محلول در آن پایین آمده و به نوعی افزایش غلظت خون ایجاد می شود. این مشکل عوارض بسیار خطرناک و بالقوه کشنده ای ایجاد می کند.
داشتن سطح قند خون بالا به طور مکرر و برای طولانی مدت باعث آسیب های دائمی به قسمت های مختلف بدن از جمله چشم ها، اعصاب، کلیه ها، عروق خونی و ... می شود.
اگر شما دچار تجربه هیپرگلیسمی هستید، با پزشک یا تیم مراقبت دیابت صحبت کنید. شما ممکن است به تغییرات درمان دیابت و یا تغییر در شیوه های زندگی برای حفظ سطح قند خون در محدوده سالم نیاز داشته باشید.
علائم هیپرگلیسمی
علائم این عارضه در افراد مبتلا به دیابت معمولا     به آرامی و در طول چند روز یا چند هفته افزایش می یابد. در برخی موارد ممکن است تا زمانی که قند خون بسیار بالا نرفته، هیچ علامتی بروز نکند. با این حال شایع ترین علائم عبارتند از:
افزایش تشنگی، و خشکی دهان
نیاز به دفع ادرار مکرر
خستگی
تاری دید
کاهش وزن ناخواسته
عفونت های مکرر مانند برفک، عفونت مثانه و عفونت های پوستی
کاهش سطح هوشیاری
سطح قند خون چقدر باید باشد؟
زمانی که شما برای اولین بار با دیابت تشخیص داده می شوید، پزشک شما به شما خواهد گفت که میزان سطح قند خون تان باید در چه محدوده هدفی باشد. شما ممکن است نیاز به استفاده از یک دستگاه تست قند خون برای نظارت بر قند خون به طور مستمر در خانه داشته باشید و یا این که هر چند ماه یک بار پزشک خود را برای چک کردن وضعیت قند خون ملاقات کنید.
سطح قند خون هدف برای همه افراد متفاوت است اما به طور کلی:
اگر خودتان در خانه بر قند خونتان نظارت می کنید، قند خون طبیعی در حالت ناشتا بین 70 تا 99 میلی گرم بر صد میلی لیتر است.
چه چیز باعث قند خون بالا می شود؟
افزایش سطح قند خون یا هیپرگلیسمی بنا به علل مختلفی از جمله موارد زیر است:
استرس
بیماری هایی مانند سرماخوردگی
فقدان تحرک فیزیکی
کم آب شدن بدن
عدم مصرف داروهای دیابت یا دریافت دوز نامناسب آنها
مصرف برخی داروها مانند داروهای استروئیدی
درمان
اگر شما مبتلا به دیابت، تشخیص داده شده اید، باید به دنبال مشاوره با تیم مراقبت های دیابت یا پزشک خود برای آغاز درمان باشید. پزشک شما ممکن است توصیه های زیر را ارائه دهد:
تغییرات در رژیم غذایی. به عنوان مثال ممکن است توصیه به جلوگیری از مصرف غذاهایی مانند کیک و نوشابه های شیرین شود که قند خون را افزایش می دهند.
نوشیدن مقدار زیادی مایعات بدون قند برای جلوگیری از کم آبی بدن.
وزرش های ملایم مانند پیاده روی که اغلب سطح قند خون را کاهش می دهند و کاهش وزن را به همراه دارند.
نظارت بر سطح قند خون.
چه زمانی نیاز به مراقبت های فوری پزشکی است؟
اگر شما همراه با هیپرگلیسمی هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:
احساس مریضی
شکم یا معده درد
تنفس سریع
نشانه های کم آبی بدن مانند سردرد، پوست خشک و ضعیف و ضربان قلب سریع
مشکلات خواب
این علائم می توانند نشانه ای از ابتلا به کتواسیدوز دیابتی یا سندرم هیپراسمولار باشند.
جلوگیری از هیپرگلیسمی
راه های ساده ای برای کاهش خطر ابتلا به هیپرگلیسمی برای طولانی مدت وجود دارد:
مراقب آنچه می خورید باشید بخصوص اگر مبتلا به دیابت هستید.
برنامه درمانی دیابت را به طور جدی دنبال کنید. به یاد داشته باشید مصرف انسولین و دیگر داروهای دیابت برای جلوگیری از هیپرگلیسمی اجتناب ناپذیر است.
فعال باشید. ورزش منظم می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند. البته اگر ورزش بیش از حد می کنید، با پزشک خود داروهایی که مصرف می کنید را بررسی نمایید. چون برخی از داروهای درمان دیابت به همراه ورزش شدید منجر به افت شدید قند خون می شود.
بر قند خون خود نظارت مستمر داشته باشید و حتما برای چک کردن قند خون تان از دستگاه های تست قند خون در خانه استفاده کنید.
استفاده از نرم افزارهایی که قند خون شما را زیر نظر گرفته و به شما در این مورد پیام رسانی می کنند برای پیشگیری از عوارض قند خون بسیار مفید است. از بهترین این تکنولوژیها سامانه "همراه سلامت" را می توان نام برد که علاوه بر قند خون تمام بیماریهای قابل پیشگیری را تحت پوشش قرار می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه همراه سلامت به این آدرس مراجعه فرمایید: https://hamrahsalamat.ir  
منبع:
تصحیح شده توسط دکتر هومن محمودی www.drmahmoudiclinic.ir



مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .
سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید .

قند خون بالا (هیپرگلیسمی):

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین, قند خون, هیپرگلیسمی, دیابت



 

پیوندها

دانش همراه سلامت