واریس

گشاد شدن سیاهرگ


 

واریس
واریس بیماری گشاد شدن سیاهرگ میباشد . وظیفه سیاهرگ ها در بدن بازگرداندن خونی که شریان ها به کل بدن پمپ می کنند، به قلب می باشد.در صورتی که اختلالی در وظیفه سیاهرگ ها پیش آید و نتوانند این وظیفه را به درستی انجام دهند (نارسايي وریدی)، خون در وريدها تجمع پيدا مي‌كند و سبب گشادشدگي  و متورم شدن آنها  و مي‌شود و نهايتاً علائم واريس ايجاد مي‌شود
ورزش منظم و پرهیز از ایستادن یا نشستن طولانی روی صندلی اولین توصیه به بیماران مبتلا به واریس است. پیاده‌روی با انقباض مرتب عضلات ساق باعث کاهش فشار وریدهای ساق می‌شود. بهتر است در طول روز در چند نوبت بیمار پاهای خود را در سطحی بالاتر از قلب قرار دهد.
استفاده از جوراب واریس اساس و مهم‌ترین اقدام درمانی در واریس است، اما باید توجه داشت که تجویز صحیح این جوراب‌ها بسیار مهم است. جوراب‌های واریس به چهار کلاس فشار تقسیم می‌شوند که کلاس فشار یک برای پیشگیری و سایر کلاس‌ها برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جوراب‌ها باید با اندازه‌گیری دقیق اندام تجویز گردند تا موثر واقع شوند.
در واریس‌های شدیدتر یا در مواردی که اصلاح ظاهر اندام مد نظر باشد، از روش‌هایی که باعث حذف ورید واریسی می‌شود استفاده می‌گردد. این روش‌ها عبارت‌اند از اسکلروتراپی، جراحی، لیزر و رادیوفرکانس (RF)

درمان واريس اندام تحتاني با استفاده از ليزر و RF

ليزر درماني روشي كم خطر، مناسب و سريع جهت درمان واريس‌هاي اندام تحتاني مي‌باشد

اسکلروتراپی:
در این درمان با استفاده از یک سوزن، محلولی به داخل رگ‌های وریدی تزریق می‌شود. در نهایت رگ‌های واریسی لخته شده و از بین می‌رود. معمولا در عرض ۷ الی ۱۰ روز ظاهر رگ‌های واریسی از بین خواهد رفت. این روش ممکن است کمی دردناک باشد. همچنین ممکن است به درمان‌های متعدد برای خلاصی از شر این رگ‌ها نیاز داشته باشید.

رادیوفرکانس (RF):
این روش از یک لیزر یا فرکانس رادیویی برای داغ کردن و بستن ورید‌ها استفاده می‌کند. با استفاده از سونوگرافی جراح قادر است کاتتر را داخل رگ‌های مورد نظر قرار دهد و سپس با استفاده از لیزر یا الکترود امواج رادیویی به درمان واریس بپردازد. اینکار باعث فرو ریختن دیواره‌های عروق می‌شود. ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید. البته برخی از جراحان از بی حسی موضعی برای اینکار استفاده می‌کنند. روش رادیوفرکانس نسبت به اسکلروتراپی درد کمتری دارد و موثرتر است.

جراحی واریس سیاهرگ را می‌توان به صورت فیزیکی از پا خارج کرد. این روش از طریق برش‌های بسیار ریز انجام می‌شود. این روش معمولا به خاطر تعداد برش‌هایی که مورد نیاز است کمتر از سایر گزینه‌ها رواج دارد. این فرآیند برای واریس‌های بسیار بزرگ، دردناک و متورم بهترین گزینه است.

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .
سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید .

واریس

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین, واریس, گرفتگی عروق



 

پیوندها

دانش همراه سلامت