استرابیسم چشم

انحراف چشم یا لوچی (استرابیسم)



استرابیسم یا انحراف (لوچی) یکی از مشکلات شایع چشم است .  در این مشکل امکان هم راستایی چشمها وجود ندارد. لوچی ممکن است در یک چشم یا هر دو چشم به طور متناوب وجود داشته باشد همچنین ممکن است همیشه یا فقط گاهی ظاهر شود.
عوامل ایجاد استرابیسم شامل اختلال عضلات چشم ، اختلال بینائی به خصوص یک طرفه ، اختلالات قشر مغز و ژنتیک از آن جمله اند . بیماری و تب می تواند باعث آشکار شدن لوچی شود .

استرابیسم در دوران کودکی اتفاق می افتد. انحراف چشم در دوران میانسالی می تواند از عوارض ثانویه بیماریهای سایر اجزای چشم باشد که با نابینائی کامل یا نسبی همراهند و یا به دنبال سوانح و ضربات مستقیم به عضلات و اعصاب و کاسه چشم باشد .
هدف از درمان استرابیسم، حفظ دید، هم راستا کردن  چشم ها و بازگرداندن دید دو چشمی است. درمان استرابیسم مشابه درمان تنبلی چشم بوده و هدف ازدرمان، بهبود دید و به دست آوردن بهترین دید ممکن، زیبایی ظاهری و ایجاد بهترین جهت برای چشمها و رسیدن به دید دوچشمی می‌باشد.
درمان استرابیسم ممکن است بدون جراحی و با استفاده از قطره های چشمی، تمرینات چشمی و یا عینک انجام گیرد ، اما در صورتی که درمان جراحی لازم باشد، هرقدر در سنین پایین تری انجام شود، شانس تامین دید دو چشمی بیشتر خواهد بود .  در ابتدا درمان لوچی یا استرابیسم شامل استفاده از عینک ، پریسم یا منشور ، ورزش عضلات چشم و در نهایت جراحی است .
درمان با دارو
برخی از انواع لوچی ها را می توان با داروهای جدید مانند بوتاکس بجای جراحی درمان کرد . این داروها گهگاه عضلات را تضعیف می کنند ، لذا تزریق دارو داخل عضلات قوی تر به عضلات ضعیف اجازه تقویت و تکامل را می دهد.
درمان با جراحی
در نهایت روش جراحی است که سن مطلوب آن دو الی چهار سالگی است ولی تا 7 سالگی نیز این عمل انجام می شود ، بعد از این سن نیز عمل انجام می شود اما فقط می توان انحراف چشم را اصلاح نمود و چشم مبتلا تا حدی دچار کاهش بینائی خواهد شد و حتی پس از عمل نیز این چشم گرایش مجدد به لوچ شدن خواهد داشت .عمل جراحی بر روی عضلات مسئول حرکات چشم صورت می گیرد ، لذا کره چشم شکافته نمی شود و در هیچکدام از اجزا تغییری صورت نمی گیرد .

همراه سلامت, 

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت "از متخصص بپرس" پرسش های خود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .

همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک,

استرابیسم چشم

همراه سلامت, همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک,استرابیسم, انحراف چشم




پیوندها

دانش همراه سلامت