انواع چربی خون

آشنایی با انواع چربی خون (تری گلیسرید، کلسترول، ال دی ال، اچ دی ال)(blood lipid type)



چربی‌های موجود در خون به دو گروه‌ اصلی تری‌گلیسرید و کلسترول تقسیم می‌شوند .
تری گلیسرید
وقتي شما بيش از حد مورد نياز خود، انرژي دريافت مي کنيد (يا غذا مي خوريد)،  قسمتی از اين کالري اضافي به تري گليسريد تبديل مي شود و در سلول هاي چربي بدن شما ذخيره مي شود.
انرژیی که از طریق غذا وارد بدن می شود فورا توسط بافت‌ها مورد مصرف قرار نمی‌گیرد، بلکه به تری گلیسرید تبدیل شده و به سلول‌های چربی منتقل می‌گردد تا ذخیره شود .

کلسترول
کلسترول نوعی چربی هست که در خون وجود دارد . کلسترول خون از دو منبع اصلی تامین می‌شود: رژیم غذایی و تولید در کبد.
کلسترول رژیم غذایی به طور عمده از گوشت، جگر، مغز، تخم مرغ و غذاهای لبنی به  بدن می‌رسد. غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند.
کلسترول خون و کلسترول غذایی، با اینکه از نظر شیمیایی یکسان هستند، اما این بیانگر یکسان بودن آنها در هر مورد نیست. به همین دلیل است که تاثیر خوردن کلسترول غذایی بر سلامت می‌تواند تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتنِ کلسترول خون بالا (آنچه در آزمایش خون اندازه گرفته می شود) باشد.
دونوع کلسترول در خون وجود دارد که توسط پزشک مورد آزمایش قرار میگیرد .
1- کلسترول از نوع ال دی ال  LDL (کلسترل بد )
وقتی مقادیر زیادی کلسترول LDL در خون گردش می‌کند، این کلسترول می‌تواند در دیواره‌ی عروق رسوب کند یا به همراه مواد دیگر در دیواره‌ی عروق تجمع کرده و پلاک‌هایی تشکیل دهد که این مسئله سبب باریک شدن مدخل عروق و کاهش انعطاف پذیریِ آنها می‌گردد؛ به این پدیده «آترواسکلروز» می‌گویند. اترواسکلروز در دیواره‌ی عروق قلبی و مغزی می‌تواند سبب حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی شود.
2- کلسترول از نوع اچ دی ال HDL  (کلسترول خوب )
یک سوم تا یک چهارم چربی خون به شکل HDL در خون حمل می شو د . HDL  کلسترول خوب نامیده می شود، چرا که به نظر می رسد مقادیر بالای آن، ما را از خطر حملات قلبی حفاظت می‌کند. همچنین کاهش HDL خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 مقدار ال‌دی‌ال بالا و اچ‌دی‌ال پایین، از فاکتورهای خطر برای بیماریهای عروق مغز و قلب است در حالی که ال‌دی‌ال کم و اچ‌دی‌ال بیشتر برای بدن بسیار سودمند است.
دو عامل ارث و رژیم غذایی تأثیر چشم‌گیری بر ال‌دی‌ال و اچ‌دی‌ال و کلسترول فرد دارند.

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .
سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید.

انواع چربی خون

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چربی خون, تری گلیسرید, کلسترول, چربی خون, قند خون



 

پیوندها

دانش همراه سلامت