آب سیاه

بیماری آب سیاه ( گلوکوم ) و عوارض بیماری گلوکوم (آب سیاه یا افزایش فشار چشم)



گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد ولی می تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و نهایتاٌ کوری شود. درمان زودرس می تواند مانع پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار گردد. افراد بالای 40 سال  و کسانی که در خانواده شان سابقه این بیماری وجود دارد در معرض خطر بیشتر این بیماری هستند .

بیمار مبتلا به گلوکوم در صورت عدم درمان ممکن است ناگهان متوجه شود که "دید کناری" ندارد. درست مانند این است که دارد از درون یک لوله به اطراف نگاه می کند. ادامه یافتن بیماری ممکن است سبب از بین رفتن باقی مانده دید حتی در مرکز شده و بیمار کور شود.
اشک‌ریزش، اولین و شایع ترین علامت آن می‌باشد. حساسیت به نور و کاهش شفافیت قرنیه از سایر علائم این بیماری است. در  صورت معاینه پزشک افزایش فشار داخل چشم از علائم بیماری آب سیاه می باشند . در ایران بیشتر مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند و به همین دلیل بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‎شود. با تشخیص به موقع گلوکوم و شروع درمان دارویی یا جراحی می‌توان پیشرفت آسیب عصب بینایی را تا یک‌سوم کاهش داد و از نابینایی حاصل از آن جلوگیری کرد.
داروهای گلوکوم بصورت قطره های چشمی و قرص تجویز می شوند. این داروها به دو شکل سبب کاهش فشار داخل چشم می شوند. بعضی باعث کاهش تولید مایع در چشم شده و بعضی به تخلیه بیشتر مایع از درون چشم کمک می کنند. قطره‌های چشمی، لیزردرمانی و جراحی، روش‌های درمانی گلوكوم می‌باشندکه در صورت موفقیت، عملكرد عصب را در سطحى وضعیت موجود حفظ مى‌كنند. در بعضی موارد داروهای خوراكی نیز ممكن است تجویز گردند. هر نوع درمانی كه شروع شود، معاینه و آزمایشات دوره ای پس از آن بسیار مهم است زیرا گلوكوم ممكن است بدون این كه بیمار متوجه باشد پیشرفت كند و درمان‌های فوق ممكن است نیاز به تنظیم و تغییر داشته باشد. از طرف دیگر هر یك از روش های درمانی ممكن است علی رغم تأثیر اولیه، پس از مدتی اثرشان كم شود یا از بین برود و نیاز به افزودن درمان‌های كمكی دیگر داشته باشند.

توجه داشتن به علائم گلوکوم حاد یعنی تاری دید همراه درد چشم، قرمزی چشم، دیدن هاله اطراف نورها، سردرد و تهوع بسیار مهم است تا در صورت بروز سریعا به چشم پزشک مراجعه شود.
بیماران مبتلا به آب سیاه مانند سایر بیماریهای مزمن درمان می‌شوند و نیاز به معاینه‌های دوره‌ای منظم چشم پزشک برای ارزیابی شدت بیماری و پاسخ به درمان دارند.

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به بخش های مورد نظر کافه سلامت پرسش های هود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید . سامانه همراه سلامت برای کاربران خود امکان مشاوره آنلاین با پزشکان و سایر متخصصین حوزه سلامت را فراهم کرده است . جهت اطلاع بیشتر به وب سایت مشاور آنلاین مراجعه فرمایید

 

.همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چشم , آب سیاه , آب مروارید , بیماری آب سیاه, گلوکوم , عوارض بیماری گلوکوم,  افزایش فشار چشمهمراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چشم , آب سیاه , آب مروارید , بیماری آب سیاه, گلوکوم , عوارض بیماری گلوکوم,  افزایش فشار چشم

آب سیاه

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چشم , آب سیاه , آب مروارید , بیماری آب سیاه, گلوکوم , عوارض بیماری گلوکوم, افزایش فشار چشم




پیوندها

دانش همراه سلامت