اختلالات سیستم اشکی

در بعضی موارد ترشح اشک زیاد و فرد مداوم دچار آبریزش می شود.



اشک توسط غده اشکي که در قسمت فوقاني_خارجي کاسه چشم قرار دارد، تولید ميشود. با ھربار پلک زدن، اشک تولید شده روي سطح چشم پخش ميشود و میزان اضافه آن توسط سیستم تخلیه کننده اشک از چشم خارج ميگردد و به داخل بیني ميريزد. در حالت طبیعي در ھر چشم دو مجرا براي خروج اشک از چشم وجود دارد: يکي در پلک بالا و ديگري در پلک پايین. اشک ازسوراخھاي كوچك به داخل کیسه اشکي ھدايت ميشود. کیسه اشکي در گوشه داخلي چشم در کنار ريشه بیني قرار دارد.


اختلال افزایش تولید اشک ( اشک ریزش )

در بعضی موارد ترشح اشک زیاد و فرد مداوم دچار آبریزش می شود. آلرژی، عفونت های چشم، فرو رفتن مژه یا جسم خارجی در چشم می توانند باعث افزایش ترشح اشک شوند. دیگر علل افزايش تولید اشک از غدد اشکي عبارتند از:
•    تحريک چشم ناشي از التھاب يا عفونت قرنیه (کراتیت)
•    التھاب يا عفونت ملتحمه (کونژنکتیويت)
•    التھاب يا عفونت پلکھا
•    ترشح اشک به علت تحريک مخاط بیني
درمان اشک ریزش
فرد دارای اشک ریزش باید توسط پزشک معاینه شود تا علت اشک ریزش شناسایی و درمان شود. گاهی فقط کمپرس گرم و مصرف آنتی بیوتیک برای درمان کافی است، اما در موارد شدیدتر، نیاز به جراحی است تا مثلا راه اشکی جدیدی ایجاد شود که اشک بتواند تخلیه شود.

اختلال کاهش اشک ( خشکی چشم )
خشكي چشم از عدم رطوبت كافي سطح چشم ناشي مي شود كه در نتيجه قرنيه و ملتحمه به طور كافي با مايع اشك پوشيده نمي شوند و اين مساله منجر به خشك شدن ان ها مي گردد .
علائم کاهش اشک
•    احساس خشكي در چشم
•    احساس وجود شن ريزه در چشم
•    احساس سوزش در چشم
•    افزايش حساسيت به نور
•    احساس چسبيدن پلك ها به كره چشم هنگام پلك زدن
•    کاهش و یا متغیر بودن بینایی
درمان خشکی چشم
استفاده از قطره های چشمی یا اشک های مصنوعی بهترین روش هستند. محتویات این قطره ها شبیه ترکیب اشک است. انواع مختلفی از اشک های مصنوعی ساخته شده اند که برای افراد مختلف به کار می روند. بعضی از بیماران روزی 12 بار از آنها استفاده می کنند اما گاهی لازم است فرد هر چند دقیقه یک بار، این قطره ها را در چشم بریزد.

 

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت "از متخصص بپرس" پرسش های خود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید .

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چشم , آب سیاه , آب مروارید , بیماری آب سیاه, گلوکوم , عوارض بیماری گلوکوم,  افزایش فشار چشم, غده اشک, چشم 

 

اختلالات سیستم اشکی

همراه سلامت, همکار سلامت, پزشک آنلاین, بهترین پزشکان, نوزاد, تله مدیسین,چشم , آب سیاه , آب مروارید , بیماری آب سیاه, گلوکوم , عوارض بیماری گلوکوم, افزایش فشار چشم, غده اشک, چشم



 

پیوندها

دانش همراه سلامت