چاقی

تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMII)



چاقی عامل مستعد کننده برای بسیاری از بیماری های خطرناك می باشد كه حتی ممكن است منجر به مرگ شود. در این صورت نه تنها ادامه حیات را مورد تهدید قرار می دهد، بلكه گاه زندگی را پر از درد و رنج و حسرت می سازد.
 . شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMII) است. شاخصی  که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست میآید.
شاخص توده بدنی  یا بی‌ام‌آی (به انگلیسی BMI):  سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود .
 

قد(برحسب متر) به توان دو تقسیم بر وزن(برحسب کیلوگرم)

   BMI = وزن (kg) ÷ قد( m) ^2

رده    حدود شاخص جرم بدن - kg/m۲
دچار کمبود وزن شدید    کمتر از ۱۶٫۵
کمبود وزن    از ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵
عادی    از ۱۸٫۵ تا ۲۵
اضافه وزن    از ۲۵ تا ۳۰
چاقی کلاس ۱    از ۳۰ تا ۳۵
چاقی کلاس ۲    از ۳۵ تا ۴۰
چاقی کلاس ۳    بیش از ۴۰


هشدار به افرادی كه شاخص توده بدنی آنها بیشتر از ۳۰ باشد:
افرادی كه دارای شاخص توده بدنی (بی ام آی) مساوی یا بالاتر از 30 باشند در معرض كاهش عمر و كاهش مقاومت در گیرنده های انسولین سلول ها، افزایش خطر ابتلا به بالا رفتن چربی خون، دیابت یا بیماری نقرس، فشار خون، تصلب شرایین، كبد چرب، سنگ های صفراوی هستند.
چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدود کننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم  را افزایش می‌دهد. بیماری چاقی بیشتر به وسیله ترکیبی از دریافت بیش از حد انرژی از طریق غذا، تحرک بدنی کم، و استعداد ژنتیکی، ایجاد می‌شود. 


علل چاقی
چاقی می تواند یک علت و یا ترکیبی از چند علت داشته باشد:
ـ استعداد ژنتیکی
ـ داشتن رژیم غذایی سرشار از انرژی
ـ ورزش کم و کم تحرکی
ـ بیماری هایی که خود سبب چاقی می شوند مانند کم کاری تیروئید
ـ ناهنجاری های خوردن از جمله پرخوری مرضی
ـ فشارهای ذهنی

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت "از متخصص بپرس" پرسش های خود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید
.

همراه سلامت, همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک, قلب و عروق, فشار خون, سکته قلبی, سکته مغزی,چاقی, BMI

چاقی

همراه سلامت, همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک, قلب و عروق, فشار خون, سکته قلبی, سکته مغزی,چاقی, BMI



 

پیوندها

دانش همراه سلامت