مصرف فیبر در رژیم غذایی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

محققان و سازمانهای بهداشت عمومی مدتهاست مزایای استفاده از فیبر را اعلام کرده اند ، اما دقیقا چقدر فیبر باید مصرف کنیم؟


بارها شنیده ایم که مصرف فیبر برای سلامت انسان بسیار مفید است و موجب پیشگیری از بسیاری از بیماریها می شود.
یک تحقیق بزرگ و 40 ساله که برای یافتن مقدار مطلوب فیبر برای جلوگیری از بیماری های مزمن و مرگ و میر زودرس انجام شده، به تازگی منتشر شده است.
همه دانه های غلات و میوه ها منبع عالی فیبر هستند.
محققان و سازمانهای بهداشت عمومی مدتهاست مزایای استفاده از فیبر را اعلام کرده اند ، اما دقیقا چقدر فیبر باید مصرف کنیم؟
این سوال باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک تحقیق جدید را انجام دهد. شما میتوانید نتایج را در مجله لنست The Lancet مشاهده کنید.
تحقیقات جدید با هدف کمک به توسعه دستورالعمل های جدید برای مصرف فیبر در رژیم غذایی انجام شده است ، و همچنین نشان می دهد مصرف کدام مواد غذایی برای محافظت بدن انسان در برابر بیماری های قابل پیشگیری بهتر است و می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.
به بیماری های غیرمسری بیماری های غیر واگیردار نیز گفته میشود . این بیماری ها معمولا  طولانی مدت یا مزمن هستند و به آرامی پیشرفت می کنند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، "چهار نوع اصلی بیماری غیر واگیر وجود دارد:" بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی مزمن و دیابت.
پروفسور جیم مانن از دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، یکی از نویسندگان این مطالعه، و اندرو رینولدز، اولین نویسنده این مقاله است.
پروفسور مان، انگیزه مطالعه را اینگونه توضیح می دهد و می گوید: "بررسی های پیشین و متاآنالیزها معمولا یک مشخصه خاص از کربوهیدرات و تعداد محدودی از بیماری ها را مورد بررسی قرار داده اند، بنابراین نمی توان تعیین کرد که کدام غذاها برای محافظت در مقابل طیف وسیعی از شرایط توصیه می شود."
برای یافتن پاسخ پرسش فوق، محققان متاآنالیز مطالعات مشاهداتی و آزمایشهای بالینی را انجام دادند.

مصرف روزانه 25 تا 29 گرم فیبر ایده آل است .
رینولدز و همکارانش داده های موجود در 185 مطالعه مشاهده شده را که شامل 58 آزمایش بالینی است و بیش از 4600 نفر را جمع آوری کرده است، مورد بررسی قرار داد. مطالعات مورد تجزیه و تحلیل تقریبا در حدود 40 سال انجام شد.
دانشمندان میزان شیوع بیماری های مزمن خاص و همچنین میزان مرگ و میر ناشی از آن را مورد بررسی قرار دادند.
بیماری های مورد بررسی  این مطالعه شامل : بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، سرطان روده بزرگ و انواع سرطان های مرتبط با چاقی، از جمله سرطان پستان، سرطان آندومتر، سرطان مری و سرطان پروستات بود.
به طور کلی، این تحقیق نشان داد افرادی که بیشترین فیبر را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که فیبر کمی مصرف می کنند، 15 تا 30 درصد احتمال ابتلا به هر گونه بیماری یا بیماری قلب و عروقی کمتر می باشد .

مصرف غذاهاي غنی از فیبر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و سرطان کولون  را 14 تا 16 درصد کاهش میدهد .
غذاهای غنی از فیبر شامل دانه های کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات، مانند نخود، لوبیا، عدس و نخود می باشد.
همچنین تجزیه و تحلیل نشان داد که مقدار فیبری که مردم باید روزانه برای به دست آوردن این فواید سلامتی مصرف کنند 25 تا 29 گرم است. در مقایسه، بزرگسالان در ایالات متحده به طور متوسط روزانه 15 گرم فیبر مصرف می کنند.
نویسندگان همچنین معتقدند مصرف بیش از 29 گرم فیبر در روز ممکن است فواید سلامتی بیشتری داشته باشد.
با این حال، محققان اطمینان می دهند  در حالی که این تحقیق به خودی خود هیچ اثرات نامطلوبی بر اثر مصرف فیبر در انسان پیدا نکرده است، خوردن بیش از حد از آن ممکن است برای افرادی که آهن بدن یا مواد معدنی کافی ندارند، مضر باشد.
در نهایت، آزمایش های بالینی که در این مطالعه نیز انجام شده است، نشان می دهد که مصرف فیبر بیشتر با کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول مرتبط است.

 

مطالب فوق توسط پزشکان و گروه علمی همراه سلامت بررسی و تایید شده است . همراه سلامت سامانه مراقبت شخصی برای تمام مردم ایران می باشد .
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت "از متخصص بپرس" پرسش های خود را مطرح کنید یا نظریات و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارید
.

 

مصرف فیبر در رژیم غذایی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

همراه سلامت, همکار سلامت, بهترین پزشکان, پزشک آنلاین, تله مدیسین, بهترین پزشک, قلب و عروق, فشار خون, سکته قلبی, سکته مغزی,چاقی, BMI




پیوندها

دانش همراه سلامت